- Din păcate la întrebarea PFA sau SRL, nu există un răspuns universal valabil.
- La înființarea unei afaceri, fiecare antreprenor își conturează obiectivele unice, își valorifică cunoștințele specifice, dezvoltă o viziune distinctă și planifică activități personalizate pe care intenționează să le întreprindă.
Opinia autorului:
”Vrei să începi o afacere mică pentru care ești calificat? Este prima ta afacere? Nu ești sigur că viața de antreprenor ți se potrivește? Chiar dacă taxele pot fi mai mari, alege înființare PFA sau I.I.. Dacă, după minim 12 luni, acesta îți rămâne mic :)),optează pentru înființare SRL.”
Denumirea afacerii
PFA
Trebuie să conțină în mod obligatoriu numele și prenumele titularului. În situația în care mai există alte PFA-uri cu denumire identică, trebuie adaugate inițialele prenumelui unuia dintre părinți sau prenumele întreg.
Acest lucru poate reprezenta un dezavantaj pentru cei care doresc să promoveze un nume care reprezintă activitatea desfășurată. Este important să nu se confunde numele brandului cu numele firmei. Cel mai elocvent exemplu: KFC este un brand folosit de SRL-uri cu o altă denumire.
SRL
Se poate alege orice denumire disponibilă. Este interzisă înscrierea unei firme care conţine cuvintele „ştiinţific”, „academie”, „academic”, „universitate”, „universitar”, „şcoală”, „şcolar” sau derivatele acestora.
Un dezavantaj constă în dificultatea de a identifica combinații de nume pentru firmă care nu au fost deja rezervate sau care nu induc confuzie cu alte denumiri deja înregistrate. În acest sens, este recomandată alegerea unei denumiri compuse din minim 3 cuvinte, care să fie puțin utilizată în domeniu.
Sediul afacerii
PFA
Sediul profesional poate fi stabilit la orice adresă din România. În cazul în care sediul se află într-un bloc, obținerea acordului Asociației de Proprietari este necesară doar atunci când acolo se desfășoară activități economice sau de birou. La aceeași adresă, pot funcționa un număr nelimitat de PFA-uri.
SRL
Sediul social poate fi stabilit la orice adresă din România. În cazul în care sediul se află într-un bloc, obținerea acordului Asociației de Proprietari este necesară doar dacă la respectiva adresă se desfășoară activități economice sau de birou. La același sediu pot funcționa un număr nelimitat de SRL-uri.
Cum beneficiez de bani obținuți din activitatea economică?
PFA
Banii rezultați în urma activității economice într-un PFA, pot fi cheltuiți de titularul PFA-ului fără nici o justificare. Totusi, odată cu modificarea legii 70/2015 Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) (aici intra si PFA-urile) pot transfera sume din contul lor în contul persoanelor fizice, în baza documentelor justificative legale prezentate de plătitori. Deci atenție la transferurile din conturile bancare deschise pe numele PFA-ului.
Pentru activitățile independente (PFA, I.I. Liber Profesioniști) se plătesc:
- 10% – impozit din venitul net (calculat ca diferență între veniturile brute încasate și cheltuielile deductibile plătite). ;
- CASS (contribuția de asigurări sociale de sănătate):
- 10% din venitul net (venit încasat – chletuieli plătite) – dacă venitul net este cuprins între 24.300 lei și 243.000 lei;
- 24.300 lei/an – dacă venitul net este mai mare de 243.000 lei;
- 2.430 lei/an – dacă venitul net mai mic decât 24.300 lei. Cu toate acestea, există excepții pentru următoarele situații:
- Persoana este student, are sub 26 de ani și se încadrează în această categorie.
- Persoana are un handicap de gradul 1 sau 2.
- Veniturile PFA-ului sunt mai mici decât cheltuielile (înregistrează pierderi) sau venitul net este zero.
- Persoana are un contract de muncă în paralel și contribuie deja cel puțin 2.430 de lei la sănătate prin acel contract.
- CAS (contribuția de asigurări sociale):
- 12.150 lei/an – dacă venitul net (calculat ca diferență între veniturile brute încasate și cheltuielile deductibile plătite) este cuprins între 48.600 lei și 97.200 lei;
- 24.300 lei/an – dacă venitul net (calculat ca diferență între veniturile brute încasate și cheltuielile deductibile plătite) este egal sau mai mare decât 97.200 lei.
- Pensionarii sunt exceptați de la plata acestei contribuții, indiferent dacă veniturile lor depășesc cele două plafoane.
SRL
Pentru plata salariilor, se vor achita toate contribuțiile și impozitele impuse de lege, reprezentând aproximativ 40% din suma definită ca salariu. De exemplu, la un salariu stabilit de 4.050 lei în anul 2025, taxele s-ar situa la aproximativ 1.560 lei, iar suma netă de primit ca salariu s-ar situa în jurul valorii de 2.574 lei. Apar diferențe datorită deducerilor si altor factori specifici.
În 2025, un SRL va avea de plătit trei tipuri principale de taxe, după cum urmează:
- Contribuția la asigurările de sănătate (CASS): Aceasta se aplică doar dacă dividendele depășesc anumite praguri, și anume 24.300 lei, 48.600 lei sau 97.200 lei. Calculul contribuției este:
- Pentru dividende sub 24.300 lei: Nu se datorează CASS.
- Pentru dividende între 24.300 și 48.600 lei: Se plătesc 2.430 lei (10% din 24.300 lei).
- Pentru dividende între 48.600 și 97.200 lei: Se plătesc 4.860 lei (10% din 48.600 lei).
- Pentru dividende peste 97.200 lei: Se plătesc 9.720 lei (10% din 97.200 lei).
Contribuția se calculează și pentru alte surse de venit, precum dobânzi, chirii, câștiguri din bursă, criptomonede sau drepturi de autor. Plata se face prin declarația unică, ce trebuie depusă până la 25 mai 2026.
- Impozitul pe dividende: Acest impozit se calculează la o cotă de 8% din profitul net. După achitarea impozitului pe profit, suma rămasă poate fi distribuită sub formă de dividende. După ce se aplică impozitul de 8%, dividendele nete sunt transferate în conturile personale ale acționarilor și pot fi folosite pentru cheltuieli proprii.
- Impozitul pe profit: Reprezintă 16% din venitul net, determinat prin scăderea cheltuielilor deductibile din veniturile totale ale firmei.
Elaborarea și depunerea bilanțurilor intermediare în vederea distribuirii dividendelor trimestriale pot implica costuri adiționale pentru serviciile contabile prestate de compania responsabilă.
Vector fiscal
PFA
PFA – ul poate avea maxim 3 salariati. Titularul PFA-ului nu se poate angaja la propriul PFA, dar poate fi salariat la alte PFA-uri sau societăți simultan cu calitatea de titular PFA.
Se poate înregistra în scopuri de TVA în România, opțional, sau obligatoriu dacă depașește 300,000 lei cifră de afaceri intr-un an.
În certificatul constatator elibarat la înființare pot fi active maxim 5 coduri CAEN
Poate desfășura activități intracomunitare daca are cod valid de TVA in România sau în UE.
Poate face import/export de bunuri și servicii.
Poate desfășura activități economice pe teritoriul unui alt stat European, dar nu mai mult de 183 de zile consecutive într-un an.
SRL
SRL – ul poate avea un numar nelimitat de salariati. Asociatii SRL-ului se pot angaja la propriul SRL (chiar si în situația asociatului unic), poate fi salariat la alte PFA-uri sau societăți simultan cu calitatea de asociat.
Se poate înregistra în scopuri de TVA în România, opțional, sau obligatoriu dacă depașește 300,000 lei cifră de afaceri într-un an.
Poate desfășura activități intracomunitare daca are cod valid de TVA în România sau în UE.
Poate face import/export de bunuri și servicii.
Poate desfășura activități economice pe teritoriul unui alt stat European, dar nu mai mult de 183 de zile consecutive într-un an.
Raspunderea reprezentanților
PFA
Reprezentantul PFA-ului răspunde solidar cu PFA-ul pentru obligatiile acestuia. Altfel spus, reprezentantul PFA-ului răspunde pe CNP pentru obligațiile PFA-ului.
Conform Codului de Procedură Fiscală, valoarea sancțiunilor sunt în cuantum mult mai mic pentru PFA decât pentru SRL.
SRL
Răspunderea SRL-ului se limitează la patrimoniul acestuia. Patrimoniu reprezintă toate drepturile și obligațiile SRL – ului.
În situația în care se constată că reprezentantul SRL-ului , cu rea credință produce prejudicii SRL-ului, reprezentantului i se poate atrage răspunderea solidar cu firma.
Radierea de la Registrul Comerțului
PFA
O radiere PFA face foarte rapid (3 zile) și ieftin
SRL
Radierea SRL este costisitoare si de lungă durată (aproximativ 50 de zile)
Contabilitate și administrare
PFA
Pentru contabilitatea PFA sau I.I., nu există obligația de a angaja un economist sau de a apela la un profesionist autorizat CECCAR. Însă, are obligația să-și organizeze contabilitate in partidă simplă prin completarea de registre si jurnale si depunerea unor declarații.
Contabilitatea în partidă simplă nu este chiar foarte simplă! Vezi articolul Am nevoie de contabil pentru PFA ?
Administrarea unui PFA este mai simplă datorită obligațiilor mai reduse și faptului că nu implică o entitate juridică distinctă. Gestionarea activității PFA-ului poate fi realizată exclusiv de către titularul acestuia.
SRL
Este obligat să-și organizeze contabilitatea prin angajarea unui Economist angajat cu contract individual de muncă, sau să contracteze un profesionist autorizat CECCAR.
Obligați privind organizarea contabilității îi revine reprezentantului firmei.
Administrarea unui SRL este mai complexă datorită obligațiilor extinse și faptului că reprezintă o entitate juridică distinctă. Conducerea SRL-ului poate fi asigurată de către asociați și/sau de alte persoane desemnate de aceștia.
Calificări necesare
PFA
Pentru a desfășura activități în cadrul unui PFA, titularul acestuia trebuie să fie calificat pentru acea activitate. De exemplu în cazul unui magazin mixt cu produse preponderent alimentare, titularul PFA-ului trebuie să fie absolvent al unui curs de lucrător comercial.
SRL
Pentru deschiderea unui SRL, reprezentantul sau reprezentanții acestuia nu trebuie să fie calificat și nici nu există vreo condiție de studii minimă.
PFA
Conform OUG 28/1999 art. 1 (1) Operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Din textul ordonanței reiese că PFA-urile care încasează, fie integral, fie parțial, atât în numerar, cât și prin intermediul cardurilor de credit/debit sau al substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul sau a serviciilor prestate, sunt obligate să achiziționeze o casă de marcat.
SRL
Conform OUG 28/1999 art. 1 (1) Operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze casa de marcat electronice fiscale.
Din textul ordonanței reiese că SRL-urile care încasează, fie integral, fie parțial, atât în numerar, cât și prin intermediul cardurilor de credit/debit sau al substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul sau a serviciilor prestate, sunt obligate să achiziționeze o casă de marcat.
Află ce taxe plătești și cu câți bani rămâi.
Calculator taxe PFA și SRL pentru anul 2025
Calculele de mai jos sunt efectuate ținând cont de următoarele aspecte:
- Plafonul de 25.000 de euro pentru PFA/I.I. cu normă a fost calculat la un curs de 5 lei/euro.
- Plafoanele pentru microîntreprinderi (60.000 euro și 500.000 euro) au fost calculate la cursul de 5 lei/euro.
- Salariatul are o normă de lucru de 8 ore. Calculul taxelor salariale și a salariului net NU ține cont de eventuale deduceri personale suplimentare.
Pentru un calcul corect, vă rugăm să completați toate câmpurile.