Completare Declarație Unică

de către Experți Contabili

Vrei să eviți cele mai comune greșeli în completarea declarației unice?
Vrei să nu plătești un leu mai mult decât trebuie la bugetul de stat?

Vrei să eviți cele mai comune greșeli în completarea declarației unice?
Vrei să nu plătești un leu mai mult decât trebuie la bugetul de stat?

Găsește răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de completarea declarației unice.

Dianex nu folosește aplicații automate de completare a declarației unice (gen:”Ai declarația completată pe loc”) unde, fiecare utilizator completează după cunoștințele sale și robotul calculează în funcție de informațiile primte.
Declarațiile completate prin Dianex.ro, sunt procesate individual de către experți contabili.

Sunt obligați să completeze declarația unică cei care:

  • Obțin venituri din Activități Independente (PFA / I.I. / I.F. / CMI / Liber Profesioniști).
  • Obțin venituri din Chirii.
  • Tranzacționează criptomonede.
  • Obțin venituri din Investiții (dividende, bursă etc).
  • Optează pentru asigurări de sănătate deși nu au această obligație.

Total Completare Declarație Unică (TVA inclus)

  • 200 Lei – Venit dintr-o singură sursă.
  • 250 Lei – Venituri din 2 surse.
  • 300 Lei – Venituri din 3 surse.

Comandă completare declarație unică.

Termen depunere 27.05.2025
Au mai rămas doar:
0
0
0
0
Days
0
0
Hrs
0
0
Min
0
0
Sec

Vezi top 10 greșeli la completarea declarației unice.

Conturile unice IBAN plată impozit și contribuții persoane fizice în urma depunerii declarației unice.

Instrucțiuni depunere declarație unică

Pentru început este necesar să vă înregistrați în spațiu virtual Ghid inregistrare Spatiu Virtual Public (SPV)
Vă veți autentifica la contul folosind userul și parola de la spațiul virtual.
După autentificare, apăsați butonul „Alege Fișierul” selectați declarația primită de la noi și după ce aceasta se va încărca, apăsați butonul „Transmitere formular”
După transmitere veți primi în câteva minute, la adresa de email pe care ați deschis spațiul virtual un email de la ANAF în care veți regăsi „index încarcare”.
După primirea emailului de la ANAF cu indexul de încarcare, veți merge la site pentru verificarea depunerii declarației.
„Introduceți indexul de încărcare:” – introduceți numărul primit pe email.
„Introduceti CIF-ul contribuabilului:” – introduceti CNP-ul dvs.
După ce apăsați butonul „Verifică” veți fi direcționați în meniul din care veți putea descărca Documentul de validare. Acesta trebuie să-l descarcați și să-l arhivați, fiind dovada depunerii.
Documentul trebuie să conțină „Validare fara erori

Completare Declarație Unică
Suntem la dispoziția voastră:

Deschis: Luni-Vineri 08.00 – 16.30
Închis: Sâmbătă, Duminică și sărbători legale

Vrei să discutăm?

Ai întrebări despre actele necesare sau pașii de urmat?
Sună! 0748 033 068
WhatsApp: 0748 033 068
Email: contabilitate@dianex.ro

Discută cu un consultant Dianex.

Vă vom contacta cât mai curând pentru a discuta în detaliu cerințele dvs. legate de completarea declarației unice pentru veniturile din activități independente, dividende, chirii, investiții și altele. Vom lua deciziile împreună, asigurându-ne că nu plătiți niciun leu în plus la stat.

Întrebări frecvente despre completare declarație unică

  1. Conform art. 336 alin. 3 din Codul de Procedură Fiscală, nedepunerea Declarației Unice se sancționează cu amendă de la 50 lei la 500 lei.
  2. Emiterea din oficiu a deciziilor de impunere pentru impozitul pe venit și pentru contribuțiile CAS și CASS este prevăzută conform legislației fiscale.
    Chiar dacă nu ați avut venituri în acea perioadă, veți fi supuși impozitului și contribuțiilor calculate de ANAF. Aceste sume impuse din oficiu pot fi contestate în maxim 45 de zile.
  3. Pentru anumite categorii de persoane, pierderea calității de asigurat pentru serviciile de sănătate publice poate interveni în anumite condiții specifice.

Nu trebuie declarate în declarația unică veniturile cu reținere la sursă, cum ar fi cele provenite din salarii, pensii obținute în România și cele din contracte pentru drepturi de autor, cu condiția ca valoarea acestora să nu depășească valoarea unui salariu minim brut.

După depunerea declarației unice, cel târziu până la data de 25 mai a anului următor obținerii veniturilor, se va plăti impozitul rezultat împreună cu contribuțiile sociale de pensie și sănătate.

Plata se va face în conturile Trezoreriei de care aparțineți cu domiciliul, indiferent de localitatea în care PFA-ul are sediul. Obține contul unic IBAN pentru localitatea dvs.

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie inițiativă, ori de câte ori informațiile actuale nu corespund celor din declarația depusă anterior, prin depunerea unei declarații rectificative în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Declarația rectificativă se întocmește pe același formular, bifându-se cu X căsuța/căsuțele „Declarație rectificativă privind capitolul I” și/sau „Declarație rectificativă privind capitolul II”, completându-se, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate pentru anul …..” și/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pentru anul ………..” Declarația rectificativă se completează înscriindu-se toate datele și informațiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă față de declarația inițială/anterioară.

Declarația se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, conform prevederilor legale în vigoare, respectiv:

  • Prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”, disponibil pe portalul www.anaf.ro;
  • Prin intermediul serviciului „Depunere declarații”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, utilizând un certificat digital calificat;

De asemenea, declarația poate fi depusă în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire.

  • În termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sau încheierea contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau care obțin venituri din cedarea bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală și care nu au avut obligația de a depune declarație unică până la acea dată;
  • Până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, pentru a declara veniturile și pentru a determina și a stabili impozitul anual pe venit și contribuțiile sociale;
  • Până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru a determina și a declara impozitul pe venitul estimat sau norma de venit pentru anul fiscal respectiv, precum și pentru a declara și a stabili contribuțiile sociale datorate;
  • Până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancțiunea decăderii, în cazul exercitării opțiunii de destinație a unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil sau câștigul net anual impozabil stabilit conform articolului 123 alineatul (3) din Codul fiscal, pentru sprijinirea organizațiilor nonprofit care au fost înființate și funcționează în conformitate cu legea

Pentru PFA/I.I. nou înființate, completarea și depunerea declarației unice trebuie realizate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data eliberării Certificatului Unic de Înregistrare.

Dacă PFA/I.I. este înregistrat la ONRC în luna decembrie, termenul pentru depunerea declarației este 25 mai al anului următor.

Pentru PFA/I.I.-urile radiate, completarea și depunerea declarației unice trebuie realizate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data rezoluției eliberate de ONRC. Dacă sistemul de impozitare este în sistem real, se va mai depune o declarație până la data de 25 mai a anului următor.

Pentru PFA/I.I.-urile radiate, completarea și depunerea declarației unice trebuie realizate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data rezoluției eliberate de ONRC pentru suspendarea activității.

Informații despre completare declarație unică

Conform legii 82/1991, cei care desfășoară activități independente (PFA, I.I. , I.F. și Liber Profesionisti), NU au obligația să angajeze un contabil sau să contracteze un membru CECCAR. pentru întocmirea evidenței Contabile în Partidă Simplă. Însă, conform ordinului 170/2015 și a Codului Fiscal, persoanele care desfașoară activități independente și țin evidența contabilă în partidă simplă, au obligația să completeze registrele contabile și să întocmească o serie de documente specifice și declarații.

Pentru cei care au serviciile de contabilitate PFA, organizate externalizat, întocmirea și depunerea declaratiei unice nu poate constitui o problemă. Însă, pentru cei care nu au apelat la un profesionist pentru organizarea contabilității, întocmirea declarației unice poate deveni o provocare.

La sfârșitul fiecărui an, cei care țin evidența contabilă în Partidă Simplă au obligația să calculeze anual venitul net, să calculeze și sa declare impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale.

Până la data de 25 Mai al fiecarui an, contribuabilii care desfășoară activități independente sunt obligați să întocmească și să depună Declarația Unică.

Dianexaccounting SRL, firmă autorizată C.E.C.C.A.R., oferă servicii de consultanță astfel:

  1. verifică modul în care este organizată contabilitatea în partidă simplă;
  2. explică și îndrumă pentru intocmirea corecta a registrelor si documentelor;
  3. explică și îndrumă asupra modului corect de ținere a evidenței contabile în partidă simplă;
  4. explică și îndrumă asupra modului corect de calcul al impozitului și contribuiilor sociale;
  5. explică și îndrumă asupra modului corect de întocmire a declarației unice.

Ce taxe calculez și declar ca PFA / I.I. / I. prin declarația unică în 2024?

Impozitul pe venit este de 10% din venitul net. Plafoanele legale impun contribuții la sănătate și pensie.

De la 1 ianuarie 2024 vor intra în vigoare noi măsuri fiscale, care impun plafoane noi pentru CAS și CASS. Veți ține cont de acestea pentru veniturile din 2024, iar termenul de plată a obligațiilor datorate conform noilor plafoane este 25 mai 2025.

Deoarece în 2023 plafoanele legale au fost de 6, 12 și 24 de salarii minime brute, în funcție de tipul de contribuție, taxele pe care le plătiți în 2023 sunt:

  • 10% impozit pe venit;
  • Pentru venit net mai mic de 6 salarii – nu sunt obligatorii contribuțiile la sănătate și pensie;
  • Pentru venit net între 6 și 12 salarii – Contribuția la sănătate se calculează raportat la plafonul de 6 salarii (18.000 lei) și este de 150 de lei pe lună, iar cea la pensie este opțională;
  • Pentru venit net între 12 și 24 de salarii – Contribuțiile se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei). Contribuția la sănătate este de 300 lei pe lună, iar cea la pensie de 750 de lei pe lună;
  • Pentru venit net peste 24 de salarii – Contribuțiile se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei). Contribuția la sănătate este de 600 lei pe lună, iar cea la pensie de 1.500 lei pe lună.

Este important să știți că în situația în care depășiți plafoanele legale, veți plăti CAS și CASS chiar dacă sunteți și salariat. Dacă veniturile dvs. nu depășesc plafoanele, puteți opta pentru contribuții facultative la sănătate și pensie.

Ce înseamnă DECLARAȚIA UNICĂ?

Cunoscută sub denumirea de declarație unică sau formularul 212, ea reprezintă un document ce este depus de către persoanele fizice la ANAF pentru diverse categorii de venituri. Declarația conține veniturile încasate cu un an în urmă și o estimare a veniturilor ce urmează să fie încasate în anul actual.

  1. Apelăm la platforma specializată dianex.ro și obținem o declarație 100% corect completată de un expert contabil.
  2. Accesăm site-ul ANAF, descărcăm formularul iar mai apoi îl completăm.

Cum depunem această declarație?

Având în vedere că totul s-a digitalizat, declarațiile de acest tip se depun prin mijloace electronice cum ar fi Spațiul Privat Virtual (SPV) sau cu ajutorul site-ului e-guvernare.

Depunere declaratie unica prin Spațiul Privat Virtual (SPV)
SPV este un serviciu gratuit, care oferă  diverse beneficii atât persoanelor fizice cât și celor juridice. Cel mai bun lucru la acest serviciu este că nu ai nevoie de o semnătură electronică, cum ai de altfel nevoie în multe alte servicii. Totodată, actele depuse prin acest mod sunt stocate în contul personala în secțiunea Solicitări Informații.

Pași pentru depunerea declarației:

  1. Crearea unui cont în SPV.
  2. Accesarea site-ului ANAF, la secțiunea Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF.
  3. Logarea în cont cu username și parolă.
  4. Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea lui în contul SPV.
  5. După realizarea pasului anterior vom primi un index de încărcare. Index-ul împreună cu CNP-ul vor fi introduse pe site-ul ANAF de unde vom descărca recipisa (confirmarea declarației prezentă în sistemul ANAF).
  6. Verificăm mesajul din recipisă. Pentru a fi valid mesajul trebuie să arate astfel „Nu există erori de validare” (vezi imaginea de mai jos). În cazul în care există erori, trebuie să le soluționăm și să depunem declarația din nou.
  7. După realizarea tuturor pașilor anteriori și confirmarea declarației valide ne putem plăti taxele și impozitele.

Depunerea declarației prin e-guvernare

Sistemul Electronic Național (SEN) cu site-ul www.e-guvernare.ro, este portalul administrației publice din România unde se pot accesa diverse informații precum:

  • Detalii de contact pentru depunerea declarațiilor la ANAF;
  • Registrul național pentru instituțiile publice din România;
  • Registrul furnizorilor acreditați de servicii de certificare pentru semnătura electronică;
  • Legături de contact ale instituțiilor publice principale din România;
  • Informații, proceduri și servicii de asistență și soluționare a problemelor pentru cetățenii și companiile UE.

Dacă doriți să depuneți declarația unică prin acest mod trebuie să dețineți un certificat digital. Primul pas pentru a reuși acest lucru este înregistrarea semnăturii electronice la ANAF prin depunerea formularului 150.

Declarația 150

Reprezintă o cerere pentru utilizarea certificatului digital calificat. Ea se folosește pentru obținerea dreptului la serviciul de depunere online a declarațiilor fiscale. Pentru a fi validată este necesară crearea contului SPV (cu semnătură electronică) și adăugarea formularului 150 completat, în arhiva încărcată a contului.

Pași de urmat pentru depunerea declarației unice prin e-guvernare

  1. Accesarea site-ului e-guvernare.ro, secțiunea Depunere Declarații ANAF.
  2. Logarea în cont cu certificatul de semnătură electronică.
  3. Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea sa pe site.
  4. Ca și în cazul SPV, vom primi un idex ce trebuie încărcat alături de CNP pe site-ul ANAF , urmând ca mai apoi să descărcăm recipisa.
  5. Verificarea recipisei. Dacă mesajul corespunde cu cel din imaginea de mai jos totul este în regulă.
  6. După validarea declarației și verificarea și descărcarea recipisei putem plăti contribuțiile și impozitul declarate.