Completare Declarație Unică
de către Experți Contabili
Găsește răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de completarea declarației unice.
Declarațiile completate prin Dianex.ro, sunt procesate individual de către experți contabili.
Sunt obligați să completeze declarația unică cei care:
- Obțin venituri din Activități Independente (PFA / I.I. / I.F. / CMI / Liber Profesioniști).
- Obțin venituri din Chirii.
- Tranzacționează criptomonede.
- Obțin venituri din Investiții (dividende, bursă etc).
- Optează pentru asigurări de sănătate deși nu au această obligație.
Total Completare Declarație Unică (TVA inclus)
- 200 Lei – Venit dintr-o singură sursă.
- 250 Lei – Venituri din 2 surse.
- 300 Lei – Venituri din 3 surse.
Vezi top 10 greșeli la completarea declarației unice.
Conturile unice IBAN plată impozit și contribuții persoane fizice în urma depunerii declarației unice.
Instrucțiuni depunere declarație unică
Pentru început este necesar să vă înregistrați în spațiu virtual Ghid inregistrare Spatiu Virtual Public (SPV)
Vă veți autentifica la contul folosind userul și parola de la spațiul virtual.
După autentificare, apăsați butonul „Alege Fișierul” selectați declarația primită de la noi și după ce aceasta se va încărca, apăsați butonul „Transmitere formular”
După transmitere veți primi în câteva minute, la adresa de email pe care ați deschis spațiul virtual un email de la ANAF în care veți regăsi „index încarcare”.
După primirea emailului de la ANAF cu indexul de încarcare, veți merge la site pentru verificarea depunerii declarației.
„Introduceți indexul de încărcare:” – introduceți numărul primit pe email.
„Introduceti CIF-ul contribuabilului:” – introduceti CNP-ul dvs.
După ce apăsați butonul „Verifică” veți fi direcționați în meniul din care veți putea descărca Documentul de validare. Acesta trebuie să-l descarcați și să-l arhivați, fiind dovada depunerii.
Documentul trebuie să conțină „Validare fara erori”
Discută cu un consultant Dianex.
Vă vom contacta cât mai curând pentru a discuta în detaliu cerințele dvs. legate de completarea declarației unice pentru veniturile din activități independente, dividende, chirii, investiții și altele. Vom lua deciziile împreună, asigurându-ne că nu plătiți niciun leu în plus la stat.
Întrebări frecvente despre completare declarație unică
Informații despre completare declarație unică
Conform legii 82/1991, cei care desfășoară activități independente (PFA, I.I. , I.F. și Liber Profesionisti), NU au obligația să angajeze un contabil sau să contracteze un membru CECCAR. pentru întocmirea evidenței Contabile în Partidă Simplă. Însă, conform ordinului 170/2015 și a Codului Fiscal, persoanele care desfașoară activități independente și țin evidența contabilă în partidă simplă, au obligația să completeze registrele contabile și să întocmească o serie de documente specifice și declarații.
Pentru cei care au serviciile de contabilitate PFA, organizate externalizat, întocmirea și depunerea declaratiei unice nu poate constitui o problemă. Însă, pentru cei care nu au apelat la un profesionist pentru organizarea contabilității, întocmirea declarației unice poate deveni o provocare.
La sfârșitul fiecărui an, cei care țin evidența contabilă în Partidă Simplă au obligația să calculeze anual venitul net, să calculeze și sa declare impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale.
Până la data de 25 Mai al fiecarui an, contribuabilii care desfășoară activități independente sunt obligați să întocmească și să depună Declarația Unică.
Dianexaccounting SRL, firmă autorizată C.E.C.C.A.R., oferă servicii de consultanță astfel:
- verifică modul în care este organizată contabilitatea în partidă simplă;
- explică și îndrumă pentru intocmirea corecta a registrelor si documentelor;
- explică și îndrumă asupra modului corect de ținere a evidenței contabile în partidă simplă;
- explică și îndrumă asupra modului corect de calcul al impozitului și contribuiilor sociale;
- explică și îndrumă asupra modului corect de întocmire a declarației unice.
Ce taxe calculez și declar ca PFA / I.I. / I. prin declarația unică în 2024?
Impozitul pe venit este de 10% din venitul net. Plafoanele legale impun contribuții la sănătate și pensie.
De la 1 ianuarie 2024 vor intra în vigoare noi măsuri fiscale, care impun plafoane noi pentru CAS și CASS. Veți ține cont de acestea pentru veniturile din 2024, iar termenul de plată a obligațiilor datorate conform noilor plafoane este 25 mai 2025.
Deoarece în 2023 plafoanele legale au fost de 6, 12 și 24 de salarii minime brute, în funcție de tipul de contribuție, taxele pe care le plătiți în 2023 sunt:
- 10% impozit pe venit;
- Pentru venit net mai mic de 6 salarii – nu sunt obligatorii contribuțiile la sănătate și pensie;
- Pentru venit net între 6 și 12 salarii – Contribuția la sănătate se calculează raportat la plafonul de 6 salarii (18.000 lei) și este de 150 de lei pe lună, iar cea la pensie este opțională;
- Pentru venit net între 12 și 24 de salarii – Contribuțiile se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei). Contribuția la sănătate este de 300 lei pe lună, iar cea la pensie de 750 de lei pe lună;
- Pentru venit net peste 24 de salarii – Contribuțiile se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei). Contribuția la sănătate este de 600 lei pe lună, iar cea la pensie de 1.500 lei pe lună.
Este important să știți că în situația în care depășiți plafoanele legale, veți plăti CAS și CASS chiar dacă sunteți și salariat. Dacă veniturile dvs. nu depășesc plafoanele, puteți opta pentru contribuții facultative la sănătate și pensie.
Ce înseamnă DECLARAȚIA UNICĂ?
Cunoscută sub denumirea de declarație unică sau formularul 212, ea reprezintă un document ce este depus de către persoanele fizice la ANAF pentru diverse categorii de venituri. Declarația conține veniturile încasate cu un an în urmă și o estimare a veniturilor ce urmează să fie încasate în anul actual.
- Apelăm la platforma specializată dianex.ro și obținem o declarație 100% corect completată de un expert contabil.
- Accesăm site-ul ANAF, descărcăm formularul iar mai apoi îl completăm.
Cum depunem această declarație?
Având în vedere că totul s-a digitalizat, declarațiile de acest tip se depun prin mijloace electronice cum ar fi Spațiul Privat Virtual (SPV) sau cu ajutorul site-ului e-guvernare.
Depunere declaratie unica prin Spațiul Privat Virtual (SPV)
SPV este un serviciu gratuit, care oferă diverse beneficii atât persoanelor fizice cât și celor juridice. Cel mai bun lucru la acest serviciu este că nu ai nevoie de o semnătură electronică, cum ai de altfel nevoie în multe alte servicii. Totodată, actele depuse prin acest mod sunt stocate în contul personala în secțiunea Solicitări Informații.
Pași pentru depunerea declarației:
- Crearea unui cont în SPV.
- Accesarea site-ului ANAF, la secțiunea Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF.
- Logarea în cont cu username și parolă.
- Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea lui în contul SPV.
- După realizarea pasului anterior vom primi un index de încărcare. Index-ul împreună cu CNP-ul vor fi introduse pe site-ul ANAF de unde vom descărca recipisa (confirmarea declarației prezentă în sistemul ANAF).
- Verificăm mesajul din recipisă. Pentru a fi valid mesajul trebuie să arate astfel „Nu există erori de validare” (vezi imaginea de mai jos). În cazul în care există erori, trebuie să le soluționăm și să depunem declarația din nou.
- După realizarea tuturor pașilor anteriori și confirmarea declarației valide ne putem plăti taxele și impozitele.
Depunerea declarației prin e-guvernare
Sistemul Electronic Național (SEN) cu site-ul www.e-guvernare.ro, este portalul administrației publice din România unde se pot accesa diverse informații precum:
- Detalii de contact pentru depunerea declarațiilor la ANAF;
- Registrul național pentru instituțiile publice din România;
- Registrul furnizorilor acreditați de servicii de certificare pentru semnătura electronică;
- Legături de contact ale instituțiilor publice principale din România;
- Informații, proceduri și servicii de asistență și soluționare a problemelor pentru cetățenii și companiile UE.
Dacă doriți să depuneți declarația unică prin acest mod trebuie să dețineți un certificat digital. Primul pas pentru a reuși acest lucru este înregistrarea semnăturii electronice la ANAF prin depunerea formularului 150.
Declarația 150
Reprezintă o cerere pentru utilizarea certificatului digital calificat. Ea se folosește pentru obținerea dreptului la serviciul de depunere online a declarațiilor fiscale. Pentru a fi validată este necesară crearea contului SPV (cu semnătură electronică) și adăugarea formularului 150 completat, în arhiva încărcată a contului.
Pași de urmat pentru depunerea declarației unice prin e-guvernare
- Accesarea site-ului e-guvernare.ro, secțiunea Depunere Declarații ANAF.
- Logarea în cont cu certificatul de semnătură electronică.
- Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea sa pe site.
- Ca și în cazul SPV, vom primi un idex ce trebuie încărcat alături de CNP pe site-ul ANAF , urmând ca mai apoi să descărcăm recipisa.
- Verificarea recipisei. Dacă mesajul corespunde cu cel din imaginea de mai jos totul este în regulă.
- După validarea declarației și verificarea și descărcarea recipisei putem plăti contribuțiile și impozitul declarate.