inregistrare ANAF

Inregistrare ANAF – Informatii generale

La înființarea unei firme la Registrul Comerțului se completează Anexa 1 prin care stabilim vectorul fiscal: plătitor de impozit pe profit (doar cu îndeplinirea anumitor condiții), plătitor de impozit pe venitul stabilit microîntreprinderilor, plătitor de CASS, CAS, accize, etc.

Simultan cu eliberarea Certificatului de Înregistrare , ONRC transmite electronic catre ANAF toate aceste informații privind vectorul fiscal al societăților comerciale și activitatilor independente (PFA, I.I., I.F.).

Neclarități ”foarte Clare” la Inregistrare ANAF pentru firmele noi.

Codul de Procedură Fiscală

ART. 82 Obligația de înregistrare fiscală
(6) Declaraţia de înregistrare fiscală se depune în termen de 30 de zile de la:
a) data înfiinţării potrivit legii, în cazul persoanelor juridice, asocierilor şi al altor entităţi fără personalitate juridică;

ART. 336 Contravenții
(1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii, infracțiuni:
a) nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declarațiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de mențiuni;

INSTRUCȚIUNI de completare a formularului (010) “Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”

Depunerea declarației
Declarația de înregistrare fiscală/Declarația de mențiuni/Declarația de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, denumită în continuare declarație, se completează și se depune de către:
– persoanele juridice române,
– asocierile și alte entități fără personalitate juridică,

Declarația de înregistrare se completează cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înființării, declarația de mențiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior, iar declarația de radiere se completează cu ocazia radierii înregistrării fiscale.

De prin lume adunate

Deși prevederea din Codul de Procedură Fiscală este foarte clară, clienții noștrii (menționăm ca avem foarte mulți clienți în toate județele) au primit replici din partea unor funcționari ANAF de genul:

Dacă ați depus la ONRC, nu mai trebuie nimic, deoarece ONRC-ul informează ANAF-ul.

Nu trebuie depusă declarația 010 sau 070. Se depune doar la modificări.

În lipsa unui răspuns în scris prin care nu se primește declarația 010 sau 070, sfătuim toți antreprenorii care au înființat o firmă să depună declarația 010 sau 070 însoțită de actele enumerate mai jos.

Inregistrare ANAF – Documente necesare

După înfiintarea unui SRL , SNC sau a unei activități independente (P.F.A., I.I. sau I.F.) trebuie sa depuneți Administrația Financiară arondată sediului :

Documente Necesare:

  1. Declaratia 010 – original + copie;
  2. Certificatul de înregistrare emis de O.N.R.C. – original + copie;
  3. Certificatele constatatoare emise de O.N.R.C. – original + copie;
  4. Act constitutiv al societatii – original + copie;
  5. Rezoluție privind admiterea cererii emisa de O.N.R.C. – original + copie;
  6. Dovada deținere legală a spațiului pentru domiciliul fiscal (contract comodat/închiriere) – original + copie;

E posibil ca anumite documente enumerate mai sus să nu fie cerute, însă, declarația 010 este obligatoriu să fie depusă.

Documente Necesare:

  1. Declarația 070 – original + copie;
  2. Certificatul de înregistrare emis de O.N.R.C. – original + copie;
  3. Certificatele constatatoare emise de O.N.R.C. – original + copie;
  4. Rezoluție privind admiterea cererii emisă de O.N.R.C. – original + copie;
  5. Dovada deținere legală a spatiului pentru domiciliul fiscal (contract comodat/închiriere) – original + copie

E posibil ca anumite documente enumerate mai sus să nu fie cerute, însă, declarația 070 este obligatoriu să fie depusă.

Persoanele fizice care au optat pentru înființare PFA sau înființare I.I. , au obligația ca în maxim 30 de zile calendaristice de la data de eliberare a Certificatului de Înregistrare, să completeze și să depună declaratia unica.

Pentru înregistrarea declaratiei unice, fiecare titular de PFA, I.I. , I.F. sau liber profesionist trebuie să-și înregistreze un cont pe Spațiul Virtual găzduit pe site ANAF.

Se solicită de catre entitățile economice din România (SRL, SNS, PFA, I.I. sau I.F.) , neînregistrate în scopuri de TVA în țară, care doresc să efectueze una dintre urmatoarele operațiuni :

  • Achizitii de produse din U.E., cu valoare totala mai mare de 34.000 lei,
  • Achizitii de servicii de la un furnizor cu sediul în afara României , dar în U.E., înregistrat în scopuri de TVA în țara lui,
  • Prestarea de servicii catre un client cu sediul în afara României , dar in U.E., inregistrat in scopuri de TVA in tara lui.

Inregistrari în scopuri de TVA

Inregistrarea in scopuri de TVA se va face ulterior înființării firmelor. Documentele necesare pentru înregistrare sunt:

Pentru Societăți cu Răspundere Limitată

Documente necesare

  1. Declarație pe propria răspundere pentru înregistrarea în scopuri de TVA.
  2. Recipisa pentru depunerea online a declaratiei de mai sus;
  3. Declarația 010 (împreuna cu recipisa de mai sus ) se depune la ghiseu ANAF de care aparține firma;
  4. Copie Certificat Inregistrare;
  5. Copie Certificat Constatator;

Procedură înregistrare în scopuri de TVA pentru SRL

Persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de 3000 000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă, vor aplica următoarea procedură:

  1. Se completează cu ajutorul programului disponibil pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Declarația pe propria răspundere, și se depune prin transmiterea fișierului PDF, semnat prin mijloace electronice de transmitere la distanță;
  2. Declarația pe propria răspundere cu semnăturile olografe ale administratorilor și asociaților persoanei impozabile se scanează, se arhivează într-un fișier ZIP și se atașează la fișierul PDF;
  3. Se depune la organul fiscal de care aparține sediul social, împreună cu declarația de mențiuni – formular 010 și recipisa privind dovada depunerii declarației pe propria răspundere;
  4. La primirea solicitării de înregistrare în scopuri de TVA însoțită de dovada depunerii declarației pe propria răspundere, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent procedează la verificarea îndeplinirii de către persoana impozabilă a obligației de a transmite declarația pe propria răspundere cu semnăturile olografe ale administratorilor și asociaților;
  5. În termen de maxim 15 zile de la data depunerii solicitării de înregistrare în scopuri de TVA, compartimentul de evaluare procedează la verificarea datelor înscrise în declarația pe propria răspundere;
  6. În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, compartimentul de evaluare constată că informațiile înscrise în declarația pe propria răspundere nu corespund datelor disponibile în evidențele organului fiscal, transmite către Direcția generală antifraudă fiscală o adresă în care sunt prezentate aspectele rezultate, în vederea dispunerii măsurilor ce se impun.
  7. Dacă datele verificate corespund realității și sunt îndeplinite condițiile legale, se emite decizia prin care se aprobă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA.

Pentru activități independente (PFA, I.I. și I.F.)

Documente necesare

  1. Declaratia 070 ( estimarea cifrei de afaceri);
  2. Copie Certificat Inregistrare;
  3. Copie Certificat Constatator;
  4. Copie Rezolutie ONRC;
  5. Copie C.I titular;
  6. Dovadă spatiu;