dianex

Ghid înființare PFA – Explicații pas cu pas și formulare

ghid infiintare pfa

Nu ai timp să citești sau, vrei să fi sigur că vei înțelege exact? Solicită Consultanță Deschidere Afacere!

Ghid înființare PFA – Pasul 1 – Obținere informații

Pasul esențial pe care trebuie să-l faci înainte de a incepe demersurile pentru infiintarea PFA-ului, este să te informezi cat mai mult asupra obligatiilor ulterioare, dar si asupra documentelor si calificarilor necesare.

Nu ai timp să citești sau, vrei să fi sigur că vei înțelege exact? Solicită Consultanță Deschidere Afacere!

Ghid înființare PFA – Pasul 1 – Obținere informații

Pasul esențial pe care trebuie să-l faci înainte de a incepe demersurile pentru infiintarea PFA-ului, este să te informezi cat mai mult asupra obligatiilor ulterioare, dar si asupra documentelor si calificarilor necesare.

Am scris un articol in care , succint am cuprins informatiile importate de stiut despre o Persoana Fizica Autorizata. Totul despre Persoana Fizica Autorizata . Particularitati si clasificari

Cele mai importante informatii privind obligatiile ulterioare deschiderii activitatii independente, le poti gasi citind postarea: Obligatii ulterioare infiintarii unui PFA pe intelesul tuturor

Este recomandat sa ai o discutie cu un consultant experimentat, deoarece nici o cautare pe google nu poate inlocuii experienta si cunostiintele acestuia.

Durata estimata pentru realizarea tuturor procedurilor necesare infiintarii este de 3-4 zile, aici inclusand si perioada pentru adunarea si completarea documentelor necesare.

Înregistrare PFA la Registrul Comertului

Noi completăm toată documentația și depunem dosarul la ONRC
Comandă aici!

Ghid infiintare PFA – Pasul 2 – Rezervarea denumirii PFA-ului

Odată ce consideri ca ai obtinut informatiile necesare, avand cartea de identitate la tine si cu cererea privind rezervarea de nume completata trebuie sa ajungi la ghiseul ONRC din judetul localitatii in care iti vei stabili sediul profesional, pentru a face rezervare denumirii PFA-ului. Rezervarea o poti face si online, prin utilizarea portalului ONRC

Ca particularitate in legatura cu denumirea PFA-ului, trebuie sa tii cont ca:

(1)Firma unui comerciant persoană fizică autorizată, respectiv a unei întreprinderi individuale se compune din numele şi, după caz, prenumele comerciantului scrise în întregime sau din nume şi iniţialele prenumelui/prenumelor acestuia, urmate de sintagma „persoană fizică autorizată” sau PFA, respectiv „întreprindere individuală”, scrisă în întregime.
(2)În cazul în care există identitate de nume şi prenume cu o altă persoană fizică autorizată sau cu numele utilizat de o întreprindere individuală înregistrată în registrul comerţului ori rezervată în vederea înregistrării, firma va fi completată cu iniţialele prenumelui tatălui sau al mamei sau cu prenumele întreg al acestora, iar dacă şi după completare se păstrează identitatea, se va adăuga o altă menţiune care să identifice mai precis persoana sau felul comerţului său.

Denumirea PFA-ului trebuie sa contina numele dumneavoastra complet. Daca mai exista PFA-uri cu aceasi denumire, conform art. 34 ORDIN nr. 2594/2008 trebuie respectata urmatoarea ordine:

  1. nume şi iniţialele prenumelui/prenumelor dvs.
  2. nume si prenumele dvs + initiala prenumelui tatălui
  3. nume si prenumele dvs + initiala mamei
  4. nume si prenumele dvs + prenumele întreg al tatalui
  5. nume si prenumele dvs + prenumele întreg al mamei

Ghid infiintare PFA – Pasul 3 – Sediul profesional PFA

Pentru stabilirea sediului profesional al PFA-ului este necesar sa gasiti un imobil a carui proprietar este dispus sa acorde folosinta acestuia, partial sau in intregime pentru stabilirea sediului profesional.

In aproximativ, toate cazurile folosinta se acorda gratuit in baza unui contract de comodat. Contractul de comodat se poate incheia pe o perioada nelimitata sau pentru o perioada limitata.

In cazul locuintelor situate in blocuri, daca la sediu nu se desfasoara nici o activitate economica, nu mai este necesar Acceptul de Asociate

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal (sediul unui PFA) la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează fara nici o modificare.

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal (sediul unui PFA) la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina PFA-ului, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile pe mp. In situatia in care se utilizeaza doar 2 mp (stabiliti prin contractul de comodat) pentru activitatile economice , impozitul se va calcula prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile pe mp.

valoare impozabila

Estimam valoarea impoazabila = 1.000 lei / mp
Estimam cota de impozitare = 0,1% (conform cod fiscal cota de impozitare este cuprinsa intre 0,08% – 0,2%)

Exemplu de calcul. (Acesta este prezentat pentru a explica modul de calcul si nu reprezinta un calcul exact)

Un apartament de 3 camere în suprafaţă utilă de 95 mp, din care 92 mp cu destinaţie pentru locuit şi 3 mp cu destinaţie sediu PFA (stabiliti prin contractul de comodat),

Impozit pentru suprafata de locuit (exact ca in cazul in care nu avea sdiul PFA-ului)
92 mp x 1 000 lei x 0,1% = 92 lei – impozit pentru suprafata de locuit
3 mp x 1 000 lei x 2% = 60 lei – impozit pentru sediu PFA

Din pacate s-a constatat la unele primarii ca nu se tine cont de faptul ca utilitatile nu sunt in sarcina PFA-ului

Ghid infiintare PFA – Pasul 4 – Intocmirea dosarului

Intr-un dosar cu sina se vor adauga urmatoarele documente:

  1. Contractul de folosinta pentru sediul profesional – 1 exemplar (in original daca este Comodat sau in copie daca este Inchiriere);
  2. Acte proprietate pentru imobilul in care s-a stabilit sediul profesional – 1 exemplar in copie pe care veti scrie „Conform cu originalul” si veti semna. Daca aveti adeverinta de la Primarie, aceasta trebuie depusa in original.
  3. Acceptul de la asociatia de proprietari (daca la sediu nu se desfasoara nici o activitate, nu trebuie accept, in schimb trebuie declaratia de la punctul 4) , (listat fata-verso) – 1 exemplar in original;
  4. Declaratie lipsa activitate la sediu profesional – 1 exemplar in original
  5. Declaratie lipsa Asociatie proprietari (daca in blocul respectiv nu s-a constituit o Asociatie de proprietari sau locatari) – 1 exemplar in original;
  6. Cererea de inregistrare – 1 exemplar in original;
  7. Declaratia model 1 (daca nu se autorizeaza nici o activitate) – 1 exemplar in original + 4 exemplare in copie
  8. Declaratia model 2 (daca se autorizeaza cel putin o activitate) – 1 exemplar in original + 4 exemplare in copie;
  9. Anexa 1 pentru vectorul fiscal – 1 exemplar in original;
  10. Specimenul de Semnatura – 1 exemplar pe care il veti semna in fata functionarului ONRC;
  11. Declaratie indeplinire conditii PFA – 1 exemplar in original;
  12. Copie act identitate reprezentant – 1 exemplar (se specifica „Conform cu originalul” si semneaza);
  13. Dovada privind rezervarea de nume – 1 exemplar in copie a formularului electronic transmis, sau in original daca rezervarea s-a facut la ghiseul Registrului Comertului

Pentru inregistrarea unei Persoane Fizice Autorizate la Tegistrul Comertului, nu se plateste nici o taxa.

Dosarul cu sina, avand documentele trecute in opisul din cererea de inregistrare si numerotate , se va depune la unul dintre ghiseele Registrului Comertului din judtul in care PFA-ul isi are sediul profesional.

Ai PFA-ul dorit si nu știi de unde sa incepi? Citeste articolul nostru Obligatii ulterioare infiintarii unui PFA pe intelesul tuturor

Întrebări frecvente despre înființarea unui PFA

Registrul Comerțului, prin procedura de înregistrarea a unui PFA, solicită ANAF informații despre cazierul fiscal și Poliției despre cazierul judiciar al titularului PFA. Dacă titularul figurează cu fapte incompatibile cu calitatea de a înființa un PFA, în unul dintre cele 2 caziere, dosarul de înregistrare va fi respins.

Cele mai des întâlnite fapte din cazierul fiscal al titularului, pentru care Registrul Comerțului respinge dosarul sunt:

  • calitatea de asociat, acționar, titular al unei alte firme pentru care nu sunt îndeplinite obligații fiscale și contabile (declarații nedepuse, bilanțuri nedepuse, etc.);
  • calitatea de asociat, acționar, titular al unei alte firme cu sediul expirat, declarată inactivă din punct de vedere fiscal;

Conform OUG 44/2008, calificarea sau studiile sunt necesare doar pentru activități reglementate specific de anumite norme legale.

De exemplu pentru activități în domeniul I.T, nu sunt necesare calificări sau studii.

Pentru activități ca: frizer, coafor, bucatar, vânzător produse alimentare, și altele, sunt obligatorii studiile sau calificările, după caz.

PFA-ul nu are obligația să aibă un contabil, însă are obligația să țină (organizeze) contabilitate. Citește mai multe detalii.

Soțul/soția titularului PFA poate desfășura activitate pe respectivul PFA, fără să aibă contract individual de muncă cu condiția înregistrării unei declarații la Registrul Comerțului. Mai multe detalii.

Articole cu Informații PFA

Go to Top