dianex

Depunere declarație unică – Ghid declarație unică PFA

20 aprilie 2022|Tags: |
depunere declaratie unica pfa

Cei care au infiintat un PFA , un I.I. sau I.F. si obtin venituri din activitati independente si care au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale, vor plati aceasta contributie chiar daca au calitatea de salariat.

Dacă ești persoană fizică care a obținut în 2022 venituri din activități independente, trebuie să ai în vedere declarația unică. Dacă nu ești încă familiarizat cu această noțiune te sfătuiesc să urmărești în continuare ghidul care îți explică modalitatea de depunere a declarației unice.

Ce înseamnă DECLARAȚIA UNICĂ?

Cunoscută sub denumirea de declarație unică sau formularul 212, ea reprezintă un document ce este depus de către persoanele fizice la ANAF pentru diverse categorii de venituri. Declarația conține veniturile încasate cu un an în urmă și o estimare a veniturilor ce urmează să fie încasate în anul actual.

Cine trebuie să depună declarația unică?

  • Persoanele care au venituri extrasalariale, fie ele fizice autorizate (PFA), fie fizice independente (PFI).
  • Persoanele care obțin venituri din surse precum: dividente, investiții, chirii, drepturi de autor, proprietăți, câștig la bursă, dobânzi etc.
  • Persoanele fizice care nu obțin venituri și optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Termenul de depunere al declarației unice

  1. Declarația se depune până la data de 25 mai inclusiv, în fiecare an.
  2. Declarația trebuie depusă în termen de 30 de zile de la momentul realizării evenimentului/încheierii contractului între contribuabili.
  3. În cazul încetării activității/rezilierii contractului între părți, declarația trebuie depusă tot în termen de 30 de zile de la momentul acțiunii.

Cum completăm o declarație unică?

  1. Apelăm la platforma specializată dianex.ro și obținem o declarație 100% corect completată de un expert contabil.
  1. Accesăm site-ul ANAF, descărcăm formularul iar mai apoi îl completăm.
declaratie unica

Cum depunem această declarație?

Având în vedere că totul s-a digitalizat, declarațiile de acest tip se depun prin mijloace electronice cum ar fi Spațiul Privat Virtual (SPV) sau cu ajutorul site-ului e-guvernare.

Depunere declaratie unica prin Spațiul Privat Virtual (SPV)
SPV este un serviciu gratuit, care oferă  diverse beneficii atât persoanelor fizice cât și celor juridice. Cel mai bun lucru la acest serviciu este că nu ai nevoie de o semnătură electronică, cum ai de altfel nevoie în multe alte servicii. Totodată, actele depuse prin acest mod sunt stocate în contul personala în secțiunea Solicitări Informații.

Pași pentru depunerea declarației:

  1. Crearea unui cont în SPV.
  2. Accesarea site-ului ANAF, la secțiunea Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF.
  3. Logarea în cont cu username și parolă.
  4. Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea lui în contul SPV.
  5. După realizarea pasului anterior vom primi un index de încărcare. Index-ul împreună cu CNP-ul vor fi introduse pe site-ul https://www.anaf.ro/StareD122/ de unde vom descărca recipisa (confirmarea declarației prezentă în sistemul ANAF).
  6. Verificăm mesajul din recipisă. Pentru a fi valid mesajul trebuie să arate astfel „Nu există erori de validare” (vezi imaginea de mai jos). În cazul în care există erori, trebuie să le soluționăm și să depunem declarația din nou.
  7. După realizarea tuturor pașilor anteriori și confirmarea declarației valide ne putem plăti taxele și impozitele.

Depunerea declarației prin e-guvernare

Sistemul Electronic Național (SEN) cu site-ul https://www.e-guvernare.ro/ , este portalul administrației publice din România unde se pot accesa diverse informații precum:

  • Detalii de contact pentru depunerea declarațiilor la ANAF;
  • Registrul național pentru instituțiile publice din România;
  • Registrul furnizorilor acreditați de servicii de certificare pentru semnătura electronică;
  • Legături de contact ale instituțiilor publice principale din România;
  • Informații, proceduri și servicii de asistență și soluționare a problemelor pentru cetățenii și companiile UE.

Dacă doriți să depuneți declarația unică prin acest mod trebuie să dețineți un certificat digital. Primul pas pentru a reuși acest lucru este înregistrarea semnăturii electronice la ANAF prin depunerea formularului 150.

Declarația 150

Reprezintă o cerere pentru utilizarea certificatului digital calificat. Ea se folosește pentru obținerea dreptului la serviciul de depunere online a declarațiilor fiscale. Pentru a fi validată este necesară crearea contului SPV (cu semnătură electronică) și adăugarea formularului 150 completat, în arhiva încărcată a contului.

Pași de urmat pentru depunerea declarației unice prin e-guvernare

  1. Accesarea site-ului e-guvernare.ro, secțiunea Depunere Declarații ANAF.
  2. Logarea în cont cu certificatul de semnătură electronică.
  3. Selectarea PDF-ului ce conține declarația unică completată și încărcarea sa pe site.
  4. Ca și în cazul SPV, vom primi un idex ce trebuie încărcat alături de CNP pe site-ul https://www.anaf.ro/StareD112/, urmând ca mai apoi să descărcăm recipisa.
  5. Verificarea recipisei. Dacă mesajul corespunde cu cel din imaginea de mai jos totul este în regulă.
  6. După validarea declarației și verificarea și descărcarea recipisei putem plăti contribuțiile și impozitul declarate.

Articole despre Contabilitate PFA

Go to Top